Vyznáte sa v označení pneumatík?


winter-tires-2861853_640

Pri nákupe pneumatík nás môže zmiasť celý rad písmen a čísel, ktoré nájdeme na ich obvode. Nie sú tam ale len tak bezúčelne. Každá skratka má svoj význam. Aby ste sa v tej spleti skratiek nestratili, pripravili sme ich krátky výkladový slovník.

Najdôležitejší je rozmer

195/65 R15 – najčastejší zhluk čísel, ktoré môžete nájsť na každej pneumatike, je jej rozmer. Ten sa skladá z 3 častí. Prvá časť z nášho modelového príkladu, teda 195, znamená šírku pneumatiky v milimetroch. Číslo 65 je percentuálny pomer výšky a šírky pneumatiky, 15 je priemer ráfika v palcoch. Písmeno v rozmere označuje konštrukciu pneumatiky (R – radiálna, D – diagonálna, B – bias belted čiže zmiešaná konštrukcia).

DOT – to je ďalší z údajov, ktorý okrem rozmeru zaujíma každého kupujúceho. Pod touto skratkou sa totiž skrýva dátum výroby pneumatiky. Obvykle je označený 4 číslami, pričom prvé dve znamenajú týždeň a druhé dve rok výroby. Napríklad číslo 1018 teda znamená, že pneumatika bola vyrobená v 10. týždni roku 2018.

 

Odložte slovník, pri nákupe pneumatík vám stačí poznať pár základných skratiek.

M+S nemusia byť vždy len zimné pneumatiky

M+S, M/S, MS – táto skratka v rôznych modifikáciách znamená to isté – mud and snow čiže blato a sneh. Označujú sa tak zimné pneumatiky, prípadne pneumatiky celoročné, ktoré spĺňajú normu pre prevádzku v zime. Ak hľadáte čisto zimnú pneumatiku, spoliehajte sa ale radšej na piktogram troch alpských vrcholkov.

FR – tieto dve písmená neznamenajú, že pneumatika bola vyrobená vo Francúzsku, ale označujú také pneumatiky, ktoré majú ochranu ráfika pred poškodením, napríklad nabehnutím na obrubník. Ochrana je mechanická, tvorená širšou vrstvou gumy, ktorá chráni okraj ráfika (hlavne na hliníkových diskoch) pred poškodením a rôznymi odreninami a prasklinami.

Pozor na limity

SI – speed index čiže index rýchlosti – rýchlostný index označuje maximálnu rýchlosť, na ktorú je pneumatika konštruovaná. Na letných pneumatikách musí byť vždy minimálne rovnaký alebo vyšší, než je uvedené v technickom preukaze, v prípade zimných možno použiť aj pneumatiky s nižším indexom, ale táto hodnota musí byť viditeľne uvedená na štítku v zornom poli vodiča.

LI – load index čiže index hmotnosti – určuje maximálne zaťaženie jednej pneumatiky. Rovnako ako rýchlostný index je aj tento uvedený v technickom preukaze a mal by byť totožný alebo vyšší, inak výrazne klesá životnosť pneumatík.

Bližšie informácie k označeniu pneumatík nájdete na internete, odborne vám poradia aj v dobrom pneuservise. Toto sú tie najzákladnejšie a najčastejšie skratky, s ktorými sa pri výbere nových pneumatík môžete stretnúť. Ak ich budete poznať, výber nových pneumatík sa už pre vás do budúcna stane hračkou.

 

Zdroj foto: Pixabay.com

You may also like...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *